5 tips voor klantenbinding in je schoonheidssalon

11/06/2016

Als schoonheidsspecialiste doe je er alles aan om uit te blinken in je vak. Je wilt dat je klanten tevreden de deur uitgaan en graag weer bij je terugkomen voor een volgende behandeling. Daarvoor moet je op de eerste plaats een goede vakspecialist zijn, maar er komt nog veel meer kijken bij het winnen van trouwe klanten. Daarom geven we je hier enkele tips voor klantenbinding in je schoonheidssalon.

1. Vriendelijke en behulpzame ontvangst

Een glimlach is goud waard! Maar dat niet alleen, ga er niet zomaar vanuit dat een nieuwe klant precies weet wat hem of haar te wachten staat. Voor sommige mensen is een bezoek aan de schoonheidssalon een grote stap. Mensen kunnen zich onzeker voelen over hun lichaam en ze weten soms niet goed voor welke soort behandeling ze komen. Stel je klant gerust en luister goed naar de vragen en wensen. Leg uit wat je voor je klant kunt betekenen, hoe de behandeling in zijn werk gaat en wat de kosten zijn. Eenmaal het vertrouwen gewonnen, dan is de kans groot dat je klant terug blijft komen!

2. Aandacht voor veiligheid en hygiëne

Veiligheid en hygiëne zijn belangrijke criteria waarop je klanten jouw schoonheidssalon beoordelen. Door de juiste veiligheidsmaatregelen te nemen en voortdurend oog te hebben voor hygiëne laat je zien dat je de gezondheid van je klanten serieus neemt. Hiermee wek je vertrouwen. Veilig en hygiënisch werken is bovendien ook belangrijk voor je eigen gezondheid. Zorg dat alle ruimtes goed schoon zijn en werk met schone materialen en apparaten. Vertel je klanten welke veiligheids- en hygiënemaatregelen je neemt, zodat hierover geen misverstanden ontstaan.

3. Let op de uitstraling van je salon

De uitstraling van je schoonheidssalon heeft een grote invloed op de beleving van je klant. Het vormt een essentieel onderdeel van je marketingstrategie, omdat je hierin uitdrukt waar je als schoonheidsspecialiste voor staat. Denk daarom na over welk gevoel je bij je klanten wilt oproepen: ultieme rust en ontspanning, een gevoel van luxe, een hippe jeugdige uitstraling, etc. Besteed veel aandacht aan de keuze voor kleuren, meubels, decoratie, belichting, materialen en producten in je salon. Met de juiste uitstraling trek je sneller klanten aan die trouwe, vaste klanten worden.

4. Zie een klacht als een kans

Hoe goed je ook je best doet, het kan gebeuren dat een klant een klacht heeft. Vraag na elke behandeling of alles naar wens was. Zie een klacht als een kans om je diensten te verbeteren. Luister goed naar de klant en toon begrip. Vraag door tot helemaal duidelijk is wat exact de klacht is. Bied een oplossing aan of vraag hoe de klant dit wil oplossen. Kies een oplossing en vraag of de klant daarmee akkoord gaat. Wanneer je een klacht goed oplost, voelt de klant zich gehoord en stijgt vaak zijn of haar loyaliteit.

5. Houd een goede klantenadministratie bij

Zorg dat je je klanten kent! Daarmee creëer je een persoonlijke sfeer. Een goede klantenadministratie is hiervoor essentieel. Het is onmogelijk om van elke klant alle details te onthouden. Verzamel en noteer daarom belangrijke gegevens van je klant, zoals zijn of haar wensen en de behandelingen die je hebt gegeven. Zo ben je altijd goed voorbereid op een nieuwe afspraak. Je toont hiermee oprechte interesse. Daarnaast kun je de informatie uit je klantenadministratie gebruiken voor opvolggesprekken en voor het gericht promoten van speciale acties.

Heb je interesse in het vak van schoonheidsspecialiste, bekijk dan hier de Opleiding Schoonheidsspecialiste van Wellness Academie.

« Terug naar overzicht
  • Nieuwsbrief

    Schrijf je in voor de SlendersBeauty nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes op gebied van uiterlijke verzorging. Aanmelden »
  • Contact

    Leemskuilen 21A 5563 CL Westerhoven

    +31 (0)40 20 21 440

    info@slendersbeauty.nl

    KvK: 72122706