Verkooptraining deel 3 – Do’s en don’ts in het klantengesprek

03/07/2014

Dit is deel drie van een vijfdelige blog over Verkooptraining. Tijdens deze reeks krijg je inzicht en tips over het verhogen van de omzet van je onderneming. Heb je de eerste twee delen van deze reeks gemist klik dan hier. Het derde deel van deze blogserie gaat over het gesprek met je klanten.

Tijdens veel van je behandelingen is er tijd en ruimte voor een gesprek met je klant. Bij klanten die je al jaren kent ontstaat dit gesprek vanzelf. Maar hoe doe je dat bij nieuwe klanten? Je kunt het over het weer hebben, maar dat is zo clich√©. Aan nieuwe klanten leg je allereerst uit wat voor behandeling je uit gaat voeren en welke producten je gebruikt, maar daarna… Probeer in ieder geval die ongemakkelijke stilte te vermijden.

Misschien dat de do’s en don’ts je helpen om een leuk gesprek met je klant te krijgen.

VK 3 - Gesprek

Do.

  • Haal de negativiteit uit het gesprek.

Natuurlijk kan je klant een baaldag hebben en alleen maar klagen. Luister hier naar, maar probeer er ook een positieve draai aan te geven of verander subtiel naar een ander, positief onderwerp. Je wilt toch dat je klant met een goed gevoel de salon of praktijk verlaat. Dat zal zeker niet gebeuren als de behandeling in het teken zal staan van een negatief gesprek.

  • Schrijf belangrijke dingen op.

Wordt je klant binnenkort oma of is de dochter bezig met haar examens, schrijf het op! Bewaar dit goed en lees het snel door voor een nieuwe afspraak. Je klant zal het ontzettend waarderen als je vraagt naar het eerste kleinkind of het diploma van de dochter.

 

Don’t.

  • Doordrammen.

Misschien heeft je klant helemaal geen zin om te praten, maar geeft ze dit niet direct aan. De lichaamshouding en korte antwoorden zullen het aangeven. Dram dan vooral niet door. Voer de behandeling in stilte uit en respect de wens van je klant.

  • Roddelen over andere klanten.

Het allerbelangrijkste wat je zeker niet moet doen is roddelen over andere klanten. Heb respect voor ze! Mocht een roddel ooit uitkomen dan ben je deze kwijt en dat is ontzettend slecht voor je naamsbekendheid.

 

Waar je gesprek ook over gaat, zorg dat het vanzelf verloopt. Een geforceerd gesprek is net zo erg als een ongemakkelijke stilte.

Deel je ervaringen met ons. Waar heb jij het met je klanten over?

 

« Terug naar overzicht
  • Nieuwsbrief

    Schrijf je in voor de SlendersBeauty nieuwsbrief en wij houden je op de hoogte van de laatste nieuwtjes op gebied van uiterlijke verzorging. Aanmelden »
  • Contact

    Leemskuilen 21A 5563 CL Westerhoven

    +31 (0)40 20 21 440

    info@slendersbeauty.nl

    KvK: 72122706